FAQ

Dlaczego w Łowcach Wyrazów uczymy dzieci czytać stosując tylko duże litery?

Odpowiedź jest banalna: dla ułatwienia Dzieciom najłatwiej jest przeczytać prostą, dużą czcionkę bez zbędnych „ozdobników”. Poszczególne litery w dużej czcionce są zdecydowanie bardziej zróżnicowane pomiędzy sobą niż w czcionce małej. Wystarczy porównać choćby, często problematyczne dla dzieci, P-B, p-b. Dlatego w Łowcach Wyrazów dostosowaliśmy trudność znaku do poziomu percepcji wzrokowej dziecka stosując dużą, bezszeryfową czcionkę. Nadrzędnym celem pracy z Łowcami Wyrazów jest nauka czytania ze zrozumieniem. Dzieci, zyskując większą łatwość w rozróżnianiu poszczególnych liter, mają większą szansę skupić się na znaczeniu tekstu niż na jego wyglądzie i pokonywaniu trudności technicznych związanych z rozszyfrowywaniem znaków.

Każda z istniejących metod czytania opiera się na trochę innych założeniach. Wielu rodziców zetknęło się z metodą Montessori, (którą bardzo cenimy!), w której wprowadza się małe litery czy z metodą dr. Anety Czerskiej „Cudowne dziecko”. Jeśli chodzi o wielkość liter i ich wpływ na proces czytania zdecydowanie stajemy jednak po tej samej stronie co prof. Jagoda Cieszyńska (metoda Krakowska czy tzw. symultaniczno-sekwencyjna metody nauki czytania®), która bazuje tylko na wielkich literach.

W naszej pracowni uczymy dzieci czytać wykorzystując Łowców Wyrazów, szkolimy nauczycieli, wspieramy też rodziców, który samodzielnie uczą swoje dzieci czytać z Łowcami Wyrazów. Na podstawie doświadczenia możemy powiedzieć, że problem przejścia z dużych liter na małe dokonuje się u dzieci zazwyczaj automatycznie. Dzieci, które płynnie czytają z Łowcami wręcz niezauważenie, prawie automatycznie, kiedy ich mózg jest na to gotowy, zaczynają czytać i dopasowywać małe litery.

Zastanawiam się nad zakupem pomocy edukacyjnej Łowcy Wyrazów. Nie jestem jednak pewna jej trwałości. Na stronie jest podane, że kostki są wykonane z tektury. Boję się, że dzieci zniszczą je dość szybko.

Kostki są wykonane z tektury o wysokiej gramaturze i dodatkowo, w środku, wzmocnione wkładem usztywniającym o specjalnie opracowanej konstrukcji, zapobiegającym zgnieceniu kostki. Dodatkowo, dzięki pełnemu wkładowi wewnętrznemu oraz zaklejeniu kostek klejem introligatorskim, nie są dostępne dla dziecka małe elementy znajdujące się w środku – dzwoneczki/kuleczki/koraliki.

Kostki znajdujące się w zestawie Łowców Wyrazów są podzielone ze względu na dźwięczność i bezdźwięczność, nie tylko kolorem ale też wydawanym przez nie dźwiękiem. W kostkach znajdują się dzwoneczki (efekt dźwięczności) lub koraliki/kuleczki (efekt bezdźwięczności). Jest to jedna z głównych cech wyróżniających Łowców Wyrazów na tle innych pomocy do nauki czytania sylabowego dostępnych na rynku. Prawie roczne testy przygotowujące wprowadzenie Łowców Wyrazów na rynek wykazały, że tylko tektura dobrze oddaje dźwięk – głuchy bądź dźwięczny. Przy użyciu innych materiałów np. plastiku, którego zresztą nie chcemy używać że względów ekologicznych, nie słychać dobrze różnicy pomiędzy dzwonieniem a grzechotaniem.

Łowcy Wyrazów są rekomendowani dla dzieci od 4 roku życia i są pomocą edukacyjną stosowaną w obecności dorosłego, a nie zabawką. Dzieci ponad 4 letnie doskonale to rozumieją, i tak jak nie drą papierowych książeczek do czytania, tak i nie niszczą kostek np. skacząc na nie.

Jestem nauczycielem przedszkolnym. Czy pomoc edukacyjna Łowcy Wyrazów nadaje się dla dzieci 4 letnich?

Jak najbardziej! Łowców Wyrazów rekomendujemy dzieciom od 4 roku życia. Naszym stałym klientem są przedszkola, gdzie Łowcy są używani również w młodszych grupach. W czterolatkach zachęcamy przede wszystkim do śpiewania! Wystarczy jedna, dwie piosenki sylabowe Łowców dziennie i mata znajdująca się w widocznym miejscu np. powieszona na ścianie, żeby dzieci zapamiętały ciągi sylabowe przedstawione na macie i potrafiły, w krótkim czasie, wskazać, które sylaby są śpiewane. Kostki można stosować na początku do zabawy. Dzieci będą układały z nich wieże czy pociągi, a potem zaczną je segregować kolorami, odkryją dźwięki wydawane przez kostki i będą próbowały dopasowywać do maty sylaby z kostek. Zachęcamy do zalogowania się i pobrania z naszej strony scenariuszy zajęć dopasowanych do wieku dzieci.

Moja klasa liczy 25 dzieci, czy jeden zestaw Łowców Wyrazów wystarczy do pracy z tak dużą grupą.

Najlepsze rezultaty osiąga się pracując z Łowcami Wyrazów w grupie do 15 osób. W liczniejszych grupach należy dzielić dzieci na mniejsze zespoły i tak organizować zabawę, aby część dzieci ćwiczyła na macie, a część układała kostki lub żeby dzieci ćwiczyły w różnym czasie. Rozwiązaniem będzie także rozszerzenie zestawu Łowców Wyrazów o dodatkowy komplet kostek.

Nie jestem nauczycielem. Czy będę umiała wykorzystać właściwie zestaw Łowców Wyrazów? Jak zacząć zabawę?
Aby efektywnie korzystać z zestawu edukacyjnego Łowcy Wyrazów nie trzeba kończyć studiów pedagogicznych. Każdy rodzic i dziecko poradzi sobie z zabawą z kostkami i matą.

Najmłodsze dzieci powinny zacząć od nauki samogłosek. Należy nazywać samogłoski i wskazywać je ma macie czy kostkach, inicjować zabawy z samogłoskami np. tworzyć samogłoskowe sudoku, do takiego momentu, aż dziecko będzie w stanie poprawnie zidentyfikować wszystkie samogłoski.

Następnie zapoznajemy dziecko z sylabami czyli wybieramy spółgłoskę i wprowadzamy całą jej „rodzinę sylabową” zgodnie z zapisem na macie. Nie sugerujmy się matą jeśli chodzi o kolejność wprowadzania spółgłosek, gdyż są podzielone na dźwięczne i bezdźwięczne. Wprowadźmy sylaby z takimi spółgłoskami, które mogą stworzyć wyrazy nacechowane pozytywnymi emocjami np. pa, ma, ta, la, ba, tak, aby budować i czytać wyrazy mama, tata, baba, lala. W tym momencie bardzo dobrze sprawdzą się też wszelkie wyrazy dźwiękonaśladowcze znane dzieciom (ko ko, pi pi, hi hi, ha ha, hu hu itd.). Dziecko, które zna już wszystkie samogłoski, w momencie wprowadzenia spółgłoski z łatwością rozpozna sylaby na kostce i będzie je nazywać. Początek będzie dość łatwy, gdyż wprowadzona w izolacji spółgłoska np. P wraz z całą jej rodziną będzie dobrze rozpoznawana przez dziecko znające samogłoski. Trudność pojawi się przy wprowadzeniu kolejnych spółgłosek/sylab tj. znamy już PU PÓ PO PA… i wprowadzamy M czyli MU MÓ MO MA. W tym momencie będziemy potrzebowali zabaw na rozróżnienie sylab np. MAMBA, SUDOKU.

Propozycje zabaw znajdziecie Państwo w materiałach do pobrania, dostępnych po zakupie zestawu Łowców Wyrazów i zalogowaniu się na swoim koncie.

Uwaga! Zabawę należy moderować. Żeby wywołać efekt edukacyjny nie wystarczy dać dziecku grę do ręki, trzeba bawić się razem z dzieckiem. Szczególnie starannie należy artykułować głoski podczas śpiewania sylabowych piosenek oraz odczytując głoski z maty czy kostek.

Właśnie odebrałam przesyłkę z kompletem Łowców Wyrazów. Bardzo proszę o informację w jaki sposób mam pobrać muzykę?

Na podany w zamówieniu adres e-mail wysyłamy wiadomość, w której zawarty jest login, automatycznie wygenerowane hasło oraz link do okna logowania (jeśli nie widzisz wiadomości w swojej skrzynce, sprawdź katalog spam). Należy kliknąć w link, zalogować się i ustawić własne hasło. Teraz można już pobierać materiały. Wystarczy kliknąć w „do pobrania”, który znajduje się w górnej części ekranu na stronie głównej. Po pobraniu muzykę i materiały edukacyjne można zapisać na dowolnym nośniku.

Chcę kupić zestaw Łowców Wyrazów do przedszkola. Czy jest możliwość zapłaty przelewem?

Tak, wystawiamy faktury z odroczonym terminem płatności (przelew 14 dni) dla placówek oświatowych, organów prowadzących, miast, gmin, powiatów.